Πρόγραμμα προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «ΕΦΗΒΕΙΑ» σχ.έτος 2012-13
Μάρτιος - Μάιος 2013
Στο 2ο Γυμνάσιο Περαίας πραγματοποιήθηκε ένα πρόγραμμα προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας για τους μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου από στελέχη του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτησιογόνων ουσιών «ΕΛΠΙΔΑ»,
σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ, κατά το διάστημα Μάρτιο ?Μάιο 2013 με θέμα την εφηβεία.
Η φιλοσοφία του Προγράμματος Πρόληψης
Στόχος της πρόληψης στο σχολείο είναι η ενίσχυση των ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων,μια πρακτική που γίνεται ευρύτερα αποδεκτή και εφαρμόζεται όλο και περισσότερο. Αυτό συμβαίνει επειδή η εκπαιδευτική μας φιλοσοφία εξελίσσεται σταθερά προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης της κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών ως εκπαιδευτικών στόχων, παράλληλα με την ακαδημαϊκή τους πρόοδο.
Στόχοι του Προγράμματος
Α) Να αναγνωρίσουν οι μαθητές:
-
- Αλλαγές που σχετίζονται με την εφηβεία
- Τους τρόπους που επικοινωνούν και σχετίζονται
- Τις επιρροές και τα πρότυπά τους
Β) Να αναπτύξουν και να ενισχύσουν οι μαθητές:
-
- Την αυτοεκτίμησή τους
- Νέους τρόπους επικοινωνίας και σχετίσεσθαι
- Την ικανότητα επίλυσης των συγκρούσεων με δημιουργικό τρόπο
- Τη δεξιότητα αντίστασης στην πίεση των συνομηλίκων
Γιατί στους εφήβους;
Οι έφηβοι είναι ικανοί να αναλάβουν τον έλεγχο του εαυτού τους, να οργανώσουν το περιβάλλον γύρω τους και να συγκεντρωθούν σε μακροπρόθεσμους στόχους. Ταυτόχρονα όμως ο συναισθηματισμός της περιόδου αυτής μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά τους να πάρουν σωστές αποφάσεις για τον εαυτό τους.
Η δομή του Προγράμματος
Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου από το Μάρτιο μέχρι το Μάιο του 2013 και περιελάμβανε:
-
- Εισαγωγική εκπαίδευση: 1ημέρας/4 ωρών στους εκπαιδευτικούς του σχολείου, με στόχο την εξοικείωση με τεχνικές προσεγγίσεις βιωματικής μάθησης.
- Εφαρμογή του Προγράμματος : από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές(291) συνολικής διάρκειας 16 ωρών (8 δίωρες συναντήσεις)
- Παράλληλη ομάδα εποπτείας: 9 συναντήσεων για τους εκπαιδευτικούς (8 εργαστήρια και 1 συνάντηση αξιολόγησης) σε εβδομαδιαία βάση.
Βασικό εργαλείο του Προγράμματος αποτέλεσε η βιωματική μάθηση, η οπαία έδωσε δυνατότητα στους μαθητές να εμπλακούν ενεργά στην απόκτηση γνώσης.
Οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: παίξιμο ρόλων-παραμύθια, παιχνίδια, καλλιτεχνική δημιουργία, δραστηριότητες για ομαδοποίηση κ.α
Οι εκπαιδευτικοί που εφάρμοσαν το Πρόγραμμα
- Βαρδάκα Έλσα
- Χολέβα Αργυρούλα
- Κοντοτάσιου Μαρία
- Λαουτάρη Ειρήνη
- Αραμπατζής Πέτρος
- Χολογγούνης Γιώργος
- Τίλης Αθανάσιος
- Ταραμοπούλου Αικατερίνη
- Πετρίδου Φωτεινή
- Φιλίππου Κατερίνα
- Σαρακινίδου Σοφία
- Κουτρομάνου Δήμητρα
- Τσαχουρίδου Μαρία
Οι εντυπώσεις των εκπαιδευτικών:
«Συνάδελφοι και συντονιστές δουλέψαμε ομαδικά, συνεργαστήκαμε χωρίς προβλήματα και χωρίς να χάσει ο καθένας τη μοναδικότητα και την ιδιαιτερότητά του»
«Τα παιδιά εξέφρασαν θετικές απόψεις για το Πρόγραμμα. Ενθουσιάστηκαν με τα παιχνίδια και τις δραστηριότητες. Εκφράστηκαν ελεύθερα, συνεργάστηκαν μεταξύ τους, προβληματίστηκαν και ήρθαν κοντά ο ένας στον άλλον»
«Το Πρόγραμμα στηρίχθηκε σε βιωματικές εμπειρίες, στη συναισθηματική και καλλιτεχνική έκφραση(ζωγραφική, κολλάζ), στην ελεύθερη συμμετοχή, στο σεβασμό του κάθε μέλους, στην αλληλεπίδραση, στην ομαδικότητα αλλά και σ`αυτή την ευχάριστη ατμόσφαιρα του παιχνιδιού»
«Ήταν μια ευκαιρία προσέγγισης εκπαιδευτικών και μαθητών χωρίς τον περιορισμό της ύλης, χωρίς να έχει ο εκπαιδευτικός το ρόλο του διδάσκοντα και οι μαθητές να πρέπει να μάθουν»
«Στην ομάδα αυτή τα παιδιά μίλησαν ελεύθερα για την εφηβεία και για τις αλλαγές που συντελούνται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου»
«Έγινε προσπάθεια να ενισχυθούν, ώστε να μάθουν να αντιστέκονται στις απαιτήσεις των συνομηλίκων τους, όταν αυτές δεν ταιριάζουν με τις προσωπικές τους αξίες»
«Για μας τους εκπαιδευτικούς ήταν ένα βοήθημα για τη δουλειά μας στην τάξη και όχι μόνο. Μας γέμισε προβληματισμό και ελπίζουμε αυτό να συνεχιστεί. ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΙ ΑΛΛΟ?»
Οι συντονιστές
Μέσα από την ομάδα των εκπαιδευτικών που πραγματοποίησαν το Πρόγραμμα παρατηρήσαμε:
- Έντονο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών να αναζητήσουν τρόπους δημιουργικής διαχείρισης των συγκρούσεων και καλύτερης επικοινωνίας με τους μαθητές τους με στόχο τη βελτίωση των σχέσεων τους.
- Τη συμμετοχή της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών, γεγονός που ενίσχυσε τον καθολικό χαρακτήρα του προγράμματος
- Καλή συνεργασία με εκπαιδευτικούς και τη Διεύθυνση του σχολείου που συνέβαλε στην αποτελεσματική ολοκλήρωση του Προγράμματος. Ήταν μια πλούσια εμπειρία για μας λόγω ανταλλαγής απόψεων και πρακτικων με τους εκπαιδευτικούς. Μας δόθηκε η δυνατότητα να αφουγκραστούμε τις αναδυόμενες ανάγκες της σύγχρονης σχολικής ζωής και να στοχαστούμε κριτικά πάνω σε προϋπάρχουσες δικές μας ιδέες και απόψεις.
Δρακοπούλου Μαριάννα, Κλινική Ψυχολόγος Μsc, Χοροθεραπεύτρια, Στέλεχος Πρόληψης Κ.Π ΕΛΠΙΔΑ
Μεδίτσκος Ανδρέας, Κοινωνιολόγος, Στέλεχος πρόληψης Κ.Π ΕΛΠΙΔΑ
Η άποψη της Διευθύντριας Καραγιάννη Μ.
«Η εκπόνηση του Προγράμματος «ΕΛΠΙΔΑ» στις δύο τάξεις του Γυμνασίου μας κατά το σχολικό έτος 2012-2013 έδωσε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς που το παρακολούθησαν και στους μαθητές στους οποίους εφαρμόστηκε να γνωριστούν καλύτερα και πιο ουσιαστικά. Συγκεκριμένα έδωσε κίνητρα να στοχαστούν από κοινού για τα προβλήμτα που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι σχετικά με την αυτοεικόνα τους , την αυτοεκτίμησή τους, τις σχέσεις μεταξύ τους και με τους γονείς τους, να συνειδητοποιήσουν τις αιτίες που οδηγούν σε βίαιη συμπεριφορά και να αναζητήσουν θετικές διεξόδους. Αν και η εύρεση του απαιτούμενου δίωρου για την υλοποίηση του Προγράμματος δυσκόλεψε πολύ την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, η όλη προσπάθεια εκτιμήθηκε δεόντως τόσο από τους μαθητές όσο και από τους γονείς τους. Ευχαριστούμε θερμά την «ΕΛΠΙΔΑ» για την πρόθυμη ανταπόκριση τους στην πρόσκλησή μα. Ελπίζουμε το Πρόγραμμα να συνεχιστεί και στις επόμενες σχολικές χρονιές».
Από το banner του κέντρου "ΕΛΠΙΔΑ"